Болест!

Douglas Rushkoff:

Like any other public health crisis, the belief in religion must now be treated as a sickness. It is an epidemic, paralyzing our nation’s ability to behave in a rational way, and – given our weapons capabilities – posing an increasingly grave threat to the rest of the world.

Коментари

  1. Gravatar Eneya
    10:42:46 ч., 02.05.2006 г.
    1

    Много съм съгласна с човека. Много е прав.
    Чудя се как религията успява да се справя с толкова много атеисти, невярващи и технологии. Май навиците наистина умират трудно.
    Защо толкова много хора търсят спасението не в мисленето, а в молбите, в нечие присъствие, което трябва да спаси човек, ако той е добричък и спазва 10 правила…
    Хъ! Звучи толкова глупаво, как може да има хора, които вярват в това? И прекарват целият си живот в служене (ама как точно му служат, чешат ли го, къпят ли го… що ли?) на нещо може би несъществуващо?
    И да съдят другите по някаква измислена морална система…
    И да налагат и някакви действия, които да свалят греха? (прибираш се вкъщи и десет пъти аве мария… с повтаряне на молитви какво правиш? Трупаш точки? Точки за какво?
    А?
    Нали уж Бог гледа в сърцето…. тогава защо трябва да правиш някакви лицемерни неща?

  2. Gravatar bleeth
    18:37:26 ч., 02.05.2006 г.
    2

    Аз пък не съм съгласен с човека. Не съм особено религиозен, не съм обвързан към някоя религия особено силно, но подобни изказвания като горните две, особено това на Енея, яко ми бъркат в здравето. Май на някои хора им трябва мноооооооого време и мноооооого уроци, за да схванат, че освен в материален, практичен и рационален свят, живеем и в духовен такъв, който е различен. Какво очакваш от религията, Енея? Да се помолиш и да получиш веднага резултат? „Моля те, Господи, дай ми Ферари“ и на сутринта намираш/печелиш няколко стотин хиляди за да си купиш Ферари? Не можеш ли да приемеш, най-малкото да допуснеш, че религията може и да не е толкова безсмислена? Че може да има някаква реална идея и философия зад цялата работа? Помисли – ако има духовен свят, който да е самостоятелен и отчасти независим от материалния, как може да го открием? С компютър? Едва ли. Идеята ми е – щом си тръгнала да плюеш религията, поне научи за какво става въпрос, а не прави елементарни изказвания като това за десетте правила, механичните молитви и несъществуващия господ.А ако това ти е представата за религия, просто няма за какво да говорим повече. Просто проумей факта, че нещата, които не разбираш и отричаш, не означава непременно, че не съществуват или че са безсмислени.
    Омръзнало ми е от този стремеж към практичност: ако ще е наука – да МИ помага; ако ще е религия, да МИ помага; ако ще е нещо – пак да МИ е в изгода. Затягаме си една много коварна егоцентрична примка около врата, и все повече разклащаме стола, на който седим (ако ми позволите да се изразя малко по-метафорично).
    Относно конкретния цитат, който Антония е дала – отчасти съм съгласен, но по-скоро, че религията трябва да се преобрази, да излезе от покварения и порочен образ, който си е изградила през вековете чрез нейните институции. Религията е нещо, без което човечеството не може – независимо дали го приемате или не.

    Разбира се, това е мое мнение. Не (искам да) ангажирам никой с него, както не целя да има и обидени. Като цяло говоря идеологично, а не визирам конкретна религия.

  3. Gravatar Антония
    19:25:57 ч., 02.05.2006 г.
    3

    @bleeth: за коя религия говориш? Коя според теб е правилната религия? И с какво е по-правилна от другите? Например от християнство (католицизъм, протестантство, православие, лютеранство, мормонство, йеховизъм, адвентизъм и т.н.), хиндуизъм, будизъм, мюсюлманство (в което и да е негово проявление), зороарстризъм, древногръцка/римска митология и така нататък – кой е Верния Господ-Бог? И как вярата ти в някакво съвършено същество ти обогатява душевността? Защо според теб хората, които не вярват в нещо недоказано, са по-лоши (недуховни)? И най-вече: защо ни е необходима религия? Било то в сегашния й пошъл вид, било то ‘преобразена’.

    Не те нападам, само питам 🙂 Бтв прочети цялото есе на Рушкофф, ще ти е интересно.

  4. Gravatar bleeth
    20:26:37 ч., 02.05.2006 г.
    4

    Първо – що се касае до мен – не мога да знам коя е правилната религия – най-малкото трябва да съм запознат със всички и чак тогава да се спра на някоя. Водя се християнин, православен такъв, но това по-скоро по наследство. В предния си коментар тук казах, че не съм религиозен човек. Т.е. не ходя редовно на църква, не изпитвам силна обвързаност към христ. догми и правила и т.н. Но! Вярвам, че има Бог, който не е задължително да бъде причисляван към някоя религия, или към само една, отричайки по този начин другите такива. Религията според мен е само проводник на тази идея/истина/whatever. Самата Библия е написана в притчи, символиката е основния похват – религията (пак според мен) не трябва да се следва сляпо, мисля, че тя е инструмент, който да поведе човек по един …ъмм духовен път, нека така се изразя. (А бе, имам си аз едни теории, но тук не е мястото да ги излагам и развивам) Спирам дотук, много сектанско сякаш почнах да говоря. 🙂

    „И най-вече: защо ни е необходима религия? Било то в сегашния й пошъл вид, било то ‘преобразена’.“ В предния абзац казах (според мен) защо ни е нужна религия. А относно преобразяването – на всички ни е ясно, че от векове насам религ. институции (Църквата, примерно) са се израждали неведнъж, и то в много груби насоки – три думи ще кажа за пример – индулгенции, Инквизиция и фанатизъм. Но това е тема, до която не искам даже да се докосвам. 🙂

    „Защо според теб хората, които не вярват в нещо недоказано, са по-лоши (недуховни)?“ Не съм го казал. Ако някак си думите ми са оставили такова твърдение – не съм го мислил. Просто, лично аз, се дразня много, ама наистина много, на сляпото отричане на идеите. „Не се ангажирай с дадена недоказана идея, не вярвай в нея, но не я отричай с лека ръка“. Върни се няколко хиляди години назад, кажи, че Земята е кръгла и опасана от невидимо магнитно поле и се върти около Слънцето, и гледай подигравки. А днес абс. същото твърдение се приема по различен начин. Идеята ми е, че такова отхвърляне ме дразни като чисто човешка черта на мисленето. Примерно след години, когато блогове и интернет няма, защото си общуваме телепатично и всеобщо – това ще е нещо нормално. Сега това е ЕБАТИ ТЪПАТА идея, нали? 😉

  5. Gravatar zImage
    09:34:39 ч., 03.05.2006 г.
    5

    Аз честно казано не разбрах защо ни е нужна религия. Според мен религията са канализирани човешки страхове и суеверия. Някой ги систематизира, подрежда, подхранва и насочва, защото има определена изгода от това. Има и много хора които ходят на църква ей така – един вид социална дейност… да се видят с хора. Да излязат малко с новите си дрехи в неделя.

    Като цяло силно религиозните хора ме притесняват (има и много псевдорелигиозни които не ме притесняват, но лицемерието им ме дразни твърде много). Обикновено когато разговарям с такъв човек имам усещането, че има разни hardcoded идеи в главата – някаква програмирана област от мисловния апарат до която няма пряк достъп и контрол. Сякаш такива хора не разполагат със себе си. Много се чудя и много мислене съм измислил по темата, но не мога да открия смисъл.

  6. Gravatar moon
    11:37:33 ч., 12.05.2006 г.
    6

    Много от нас са изпитвали вълнение, когато 100 или повече души изкрещят нещо синхронно – например на митинг или футболен мач. В такъв момент усещането за могъщество и радост над границата на личността ни позволява да се докоснем до това, което привлича хората към религиите. Същото пра-религиозно чувство изпитват шимпанзетата, когато по цяла нощ мъжките реват заедно и хвърлят тояги докато всички изпаднат в екстаз.
    Емил Дюркем, „бащата на социологията“ е написал „Елементарни форми на религиозния живот“. Той изгражда елегантна и убедителна теория за произхода на религията. Според него Бог е самото общество, което се явява висша сила за индивида. По силата на увеличаващата се сложност на това общество корените на религията постепенно се изгубват в безбройните ритуали. Независимо от конкретните си прояви и декларации всяка една религия е полезна, тъй като тя прави възможно съвместното съществуване.
    и т.н. 🙂

  7. Gravatar Антония
    22:39:06 ч., 12.05.2006 г.
    7

    Иии, вярно, ти ми разказваше за този Дюркем. Дай линк, плз? Гледам сега тука из разни сайтове, ама ми е разхвърляно едно такова, неподредено всичко. Ти да препоръчаш някое по-систематизирано четиво?

Leave a comment