13 начина за борба със задръстванията. Рейкявик, Сеул, Париж, Вашингтон, Ню Йорк, Токио

И това е последната част от материала. Finally. Оказа се по-мъчително отколкото очаквах – просто съм забравила как се превеждат толкова дълги текстове. И си припомних защо навремето се отказах от този занаят 🙂

Рейкявик. Световен ден без автомобили — World Carfree Day
Действа от 1996 година

Движението Carfree се е появило за първи път по време на нефтената криза през 70-те години. А скоро след това в три европейски града начело със столицата на Исландия, Рейкявик, зелените започнали да провеждат акции Carfree. И успели с примера си да заразят ЕС, където било поставено началото на проекта „Град без моят автомобил“, прерастнал в Европейска седмица на мобилноста. И сега на всеки 22 септември в множество градове по света се провежда World Carfree Day. През 2006 година са участвали 1 500 града от 40 държави. По правило всички мероприятия се случват с активната помощ на властите.

Какво се прави: затварят се улици, провеждат се велошествия, понякога се спира цялото автомобилно движение в града за определен период от време. Може да се организират концерти и фестове. Общата цел на всичките събития е да се покаже колко по-хубав, чист, просторен може да е градът без колите.

Сеул. Единна интелигентна система за управление на движението в града
Действа от началото на 1990-те

Въвеждането на интелигентни системи за управление на транспорта се превърна в всекидневен проблем (и главобол) на всички градове по света, може да се каже, че вече се е обособило като научна дисциплина. В резултат практически всяко европейско село може да се похвали със система за управление на светофарите, настроени в зависимост от часа, климатичните условия, началото/края на училищните занятия и още десетки други фактори. Готвейки се за провеждането на Олимпийските игри, властите в Сеул решават да въведат най-добрите технически постижения в действие, така че наистина да подобрят движението по пътищата.

Основата на всички интелигентни транспортни системи е в непрекъснатото събиране и обработка на информация за натовареността на пътищата, скоростта на движение, авариите и условията за движение на колите (в Южна Корея използват всичко, което е измислено до този момент — от поставяне на различни датчици в асфалта и покрай пътя, през видеокамери с възможност да разпознават регистрационните номера на автомобилите, та чак до преценяване на плътността на потока от моторни превозни средства по броя на работещите мобилни телефони!). Събраната информация се обработва и резултатите се пускат по радиото, публикуват се в интернет, изписват се по електронни табла, разположени около пътя – и така се превръщат в допълнително средство за навигация за шофьорите, спомагайки за регулирането на движението. Следващата стъпка в правилната посока се оказват GPS-ите, които получават информация за задръстванията по пътя и възможни алтернативни (обходни) маршрути. Както и променящи се пътни знаци (например за ограничение на скоростта, за право на завой и т.н.), управление на светофарите от единен център и т.н.

Проблемите на интелигентната система за координиране на транспорта са два – законодателен и финансов. Видеонаблюдението и фоторегистрацията на нарушителите не се връзват много с принципите за неприкосновеност на личния живот. Във Франция например, веднага след въвеждане на системата за контрол на скоростта с радари, рязко се увеличил броят на разводите — снимките на шофьорите-нарушители били изпращани по домовете им. И съпрузите/съпригет откривали, че половинките им са прегрешавали не само по отношение на закона за движение по пътищата. Затова и в момента радарите се поставят така, че да снимат само задните номера на колите.

Резултатът

Системите за интелигентно направление на автомобилопотока не решават проблемите със задръстванията изцяло, само ги намаляват. Но са много по-евтини от строителството на пътища.

Вашингтон. Ленти с реверсивно (обръщащо се) движение
Действа от 1903 година

Този метод е наистина прост – една или няколко ленти в средата на пътното платно сменяват посоката на движение в зависимост от часа пик. И е доста популярен в Северна Америка и Австралия, мярка се тук-таме и из Европа. Започващото пред Белия дом Кънектикът Авеню е не най-дългата, но определено най-прочутата улица във Вашингтон. И има реверсивна лента.

Как се наказват нарушителите

Глобата за каране в погрешната посока във Вашингтон е $100. Да се надяваш, че нарушението ти ще мине метър – няма смисъл, полицията е с повече от изобилно присъствие по улиците. Освен това има камери по всички централни артерии. Само на Кънектикът Авеню има четири.

Резултатът

Реверсивните ленти помагат за намаляване на задръстванията в час пик. Единственият им недостатък е безопасността. В Щатите даже ги наричат „пътят на самоубиеца“. Случва се шофьори да не забележат цвета на светофара и да се втурнат срещу движението.

Париж. Създаване на отделни ленти за автобусите, подобряване на обществения транспорт в ущърб на автомобилния
Действа от 2000 година

От десетина години насам властите в Париж се стремят да насърчат използването на обществения транспорт и ограничаването на личния. Едно от нововъведенията в тази посока е бус лентата по всички главни пътища – частта от платното, по която могат да карат само превозните средства на градския транспорт и такситата.

Как се наказват нарушителите

Глобата за каране по бус лентата е около €35, но по решение на съда може и да се вземе книжката. Полицията в града е предостатъчно и затова шофьорите рядко рискуват да нарушават правилата. Което не може да се каже за мотоциклетистите, държащи се все едно са сами на пътя и никакви ограничения не ги засягат.

Резултатът

В момента в града има 41 километра экспресни коридори, автобусите се движат по точно разписане, макар че са по-бавни от метрото. При това задръстванията са се увеличили съществено. По последни проучвания на общественото мнение парижани недоволстват и не одобряват транспортната политика на властите, а социолозите предричат провал на кмета Бертран Деланое, ако рискува да се кандидатира за втори мандат.

Ню Йорк, Токио. Внимателно планиране на града и постоянно строителство на пътища

На двата най-големи града в двете най-автомобилни държави на света им е провървяло – нямат наследството на миналото, което да ограничава развитието на пътната мрежа (както е в повечето европейски столици например). Икономическата столица на САЩ е сравнително млад град, а Токио практически напълно е бил разрушен от земетресение в началото на 20-ти век.

Ню Йорк и Токио са първите градове, запознали се от близо с явлението „автомобилно задръстване“. По-голямата част от методите за борба с него (платени паркинги, платени пътища и тунели) са изобретени от тях. Главното ноу-хау на Ню Йорка са квадратните квартали и системата с еднопосочните улици. При подобно планиране на пътищата шофьорите почти винаги имат възможност да завият когато видят задръстване и да обходят проблемната точка по някоя паралелна улица.

Японците, следвайки идеологията си за постоянно постепенно подобряване, не са изобретявали нищо екзотично. Те просто методично са строили пътища. И след като овладяли всички възможности, предоставяни от GPS навигацията, въвели авангардни системи за регулиране на трафика, кръстосали градските и междуградските пътища, не им останало нищо друго освен да почнат да правят все по-удобни коли, с които да висят по задръстванията.

И за финал: кратко допълнение за обстановката в Ню Йорк. От материал, публикуван в World Changing, става ясно, че властите планират въвеждането на congestion pricing, т.е. практиката шофьорите да заплащат за използването на път, тунел или мост през най-натовареното време от деня.

Целият превод на 13 начина за борба със задръстванията, заедно с допълненията и редакциите, го слагам на отделна страница, ето тук. А когато попадам на нова информация – ще преработвам материала, за да бъде максимално точен. Ако знаете за някоя специфична практика от света, моля, споделете я, ще е интересна за повечето от нас, изтормозените от километричните задръствания.

Коментари

  1. Gravatar dzver
    17:15:43 ч., 07.05.2007 г.
    1

    Уви, някои от методите са за увеличаване на задръстванията.

  2. Gravatar zImage
    18:40:03 ч., 07.05.2007 г.
    2

    Нека им е 🙂 Общественият транспорт трябва да е с драстично предимство пред личния. Не може автобус с 50 човека да виси в задръстване заради гадовете дето се возят по един в автомобил. Аз съм твърдо на мнение, че трябва първо да минава общественият транспорт и само останалият от него свободен (излишен) капацитет да се ползва за частни автомобили.

  3. Gravatar dzver
    18:23:49 ч., 08.05.2007 г.
    3

    Един град функционира благодарение на хората в него. Хората трябва да се движат, за това им трябва пътна инфраструктура. Редно е пътната инфраструктура:
    a/ да е достъпна за всички
    b/ да се плаща от всички, които я ползват според употребата й.

    Собственик на автомобил като мен плаща примерно 4 лв на ден за гориво, 2 от които са акциз. Отделно плащам равни данъци с останалите граждани, като съм платил данък и при покупката на колата.

    Почти същото е положението с човек, който плаща таксита. Разликата, не по негова вина е, че плаща повече за ремонти и по-малко за гориво, защото газта е по-евтина, от там 30-тина % по-малко данъци.

    Пътник с градски транспорт плаща 1.40 на ден за билет, от което данък са примерно 30-50 стотинки. От една страна всеки пътник плаща много по-малко, от друга – цялото превозно средство е съпоставимо с 12 автомобила заради повечето пътници. Ще кажеш – това оправдава автобусния транспорт. Според мен не. Автомобилите се движат много по-бързо и заемат по-малко място на пътя. Да речем фактор 3 пъти по-бързо без задръстване, 2 пъти в задръстване, 2 пъти по-малко място. Предимството на 1 автобус спрямо автомобилите започва да изветрява. Но бавните автобуси имат и друг недостатък. Какво става с човек, придвижил се за 30 минути на работа вместо за 1 час и 30 минути? Той може да произведе съвкупен продукт през това време.

    Както и да го гледам, автобусният транспорт е най-глупавият за град като София.

    Вероятно най-рентабилен е маршрутковия (не говоря за метрото, щото такова просто няма), но и той има много недостатъци. Такси транспортът ми изглежда почти еквивалентен на собствения автомобил от гледна точка натоварване на инфраструктурата.

  4. Gravatar dzver
    18:25:45 ч., 08.05.2007 г.
    4

    Общият проблем за градския транспорт – автобуси, маршрутки и метро е, че е най-рентабилен за собственика при положение че е претъпкан в пиковите моменти и нередовен в останалите 🙂

  5. Gravatar zImage
    23:40:18 ч., 08.05.2007 г.
    5

    Автомобилите са шумни, мръсни и опасни, а в София водят и до огромна загуба на време. Намаляват драстично качеството ми на живот. Дори градовете с далеч по-голям бюджет и по-добра инфраструктура от София имат проблеми с автомобилния трафик.

    Твърдението, че „цялото превозно средство е съпоставимо с 12 автомобила заради повечето пътници“ е несериозно. По мои наблюдения средният брой хора в 1 лек автомобил по софийските улици е по-малко от 1.5. Един Икарус модел 280 по документи има 37 седящи и 110 правостоящи места (общо 147 души). Според мен средно 100 души си вози като пич. Аз твърдя, че съотношението не е 1:12, а по-скоро 1:66.

    Разходът на гориво на Икаруса е 30 л нафта на 100 км. Струва ми се, че се падат около 0.3 л на човек на 100 км. Икономично…

    От гореизложените факти следва, че автобусите, въпреки че не са най-добрият транспорт (в сравнение с метро и т.н.), са десетки пъти по-добре от лек автомобил.

    Това, че общественият транспорт в София е скапан (в много голяма степен, защото е държавен), не значи, че принципно обществения транспорт като такъв е скапан. Една от причините да е по-гаден отколкото би бил, е че страда от тежките задръствания, предизвикани от автомобилистите. А на хората им писва и си купуват коли, с което само задълбочават проблема. Малко егоистично според мен, но ми е трудно да ги виня.

    Моят избор е да пътувам с колело, градски транспорт и таксита (колкото се може по-малко таксита). Държа да отбележа, че въпреки високите разходи за поддръжка на личен автомобил, не това е причината да не искам такъв.

  6. Gravatar dzver
    11:11:05 ч., 09.05.2007 г.
    6

    Преди едва 15 години в София имаше само градски транспорт и почти нямаше автомобили, което е утопичната ситуация, която проповядваш. Какво беше положението тогава с градския транспорт?

    – Претъпкан
    – Нередовен
    – Бавен
    – С абсурден маршрут (трябва 304, сега 604, да минава задължително край общината)
    – Безобразно обслужване (в този период помня как една мутра ме принуди да сляза от автобуса и платя глоба с редовно продупчен билет).
    – Евтини билети, безплатни карти, фул макс с бабички с шишета минерална вода и т.н.

    Маршрут Дружба 1 – Център в не-пикови часове (6:50-7) ми отнемаше ~40 минути в едната посока. 1994-та година! 2007 година при милион движещи се автомобили и големи задръствания този маршрут би отнел 10 минути в 6:50, 30 в 9:00 и 20 в 10:00.

    Броят велосипедисти, мотористи и прочие клонеше към 0.

    Съпоставката 1 автобус = 12 автомобила е като платени данъци за употреба на пътната инфраструктура. Сметката ми е много груба и неточна, защото част от автомобилите са на газ, част от курсовете на автобусите са без пътници, част от пътниците (да речем 80%) са без билет или с безплатна карта.

    Общественият транспорт е скапан, защото такъв му е базовият принцип. Автобус с 1 пътник харчи примерно 28 на сто + заплата на шофьора, ремонти, гараж, застраховка. Автобус с 50 пътника харчи 32 на сто + заплата на шофьора, ремонти, гараж, застраховка. Автобус със 140 пътника харчи 38 на сто + заплата, … Следователно ВСЕКИ собственик на автобус би стигнал до извода, че е най-изгодно автобусите да са претъпкани и нередовни.

    Защо примерно няма повече маршрутки? Не си ли чувал маршруткаджия да казва „Празен съм, имам само 10 човека“. Че тя маршрутката с 10 души трябва да е претъпкана, не празна. Но шофьорът – концесионер си е направил сметката – по-добре да вози сам 22 души, отколкото 2 шофьора да возят по 11. Дискомфорта, забавянето и болестите не са негова грижа.

  7. Gravatar zImage
    14:40:48 ч., 09.05.2007 г.
    7

    Честно казано, dzver, не разбирам напълно каква е тезата, която защитаваш. Твърдението ти е, че единственият разумен начин за придвижване е с личен автомобил ли? Опитай кратко и ясно с няколко изречения да кажеш, защо употребата на автомобил е за предпочитане както за отделната личност, така и за обществото пред алтернативите (ходене пеша, каране на колело, ползване на обществен транспорт).

    Според мен, кратко и ясно автомобилите са зло, защото (ще се повторя) са шумни, мръсни и опасни. Мога детайлно да аргументирам всяко от тези 3 твърдения.

    Не съм съгласен с някои от нещата които ти споменаваш по-горе:

    – Ако под „Дружба 1 – Център“ за 10 минути имаш предвид „Цариградско шосе – Орлов мост“, то това разстояние и с автобус няма как да е повече от 20 минути. Все пак автобусите си поддържат средна скорост около 35 км/ч, ако не са в задръстване. Има достатъчно автобуси точно по тази отсечка, така че да не се чака много, а ограничението на скоростта по Цариградско шосе е 80 км/ч.

    – Общественият транспорт не е скапан, защото такъв е базовия му принцип, а защото такава е местната реализация. Виждал съм вече как стоят нещата и в други държави (САЩ, Великобритания, Гърция) и мога да кажа, че общественият транспорт може да бъде на най-различно ниво. МОЖЕ да бъде на светлинни години от този в София. Дори в някои други български градове транспортът е уреден много по-добре от софийския.

    – По адрес на маршруткаджиите казваш: „Дискомфорта, забавянето и болестите не са негова грижа“, но точно забавянето Е негова грижа. Затова карат като ненормални, за да си правят курсовете на време.

    А защо хората се качват в претъпкани маршрутки? Пазарната иоконимика в моите представи работи така – ако можеш да продадеш нещо (с определено качество и количество) на някаква цена – продаваш и караш нататък. Ако не ти го купуват, значи трябва да промениш цената, качеството или количеството. Аз съм избрал един начин да не купувам, а ти друг. Разликата е, че моят начин пречи много по-малко на другите. Но в случая имаме и 2 допълнителни фактора:

    1) СКГТ реално не са част от пазарната икономика. Маршрутките са и за тях има шанс да бъдат по-добри при определени условия.

    2) Обществената търпимост в България е твърде висока. Не знам на какво се дължи, но хората си мърморят под носа и се оставят да бъдат мачкани по всякакъв начин от всякакви политици и други разбойници. По същата причина с примирение купуват скапани стоки и услуги. Това прави обяснението за пазарната икономика, както и предходната т. 1) малко невалидни.

    Бтв, това дето мутра те свалила от автобуса си е болест не само по автобусите. Все едно катаджиите са по-стока…

  8. Gravatar dzver
    16:36:15 ч., 09.05.2007 г.
    8

    Калкулирам в 40-те минути времето за отиване на училище от входа на блока до входа на училището. По този начин смятам и придвижването с кола, като имаш предвид че знаех разписанието и автобусите бяха неточни не повече от 2-3 минути. Автобусът може да вдига и 100, но ако на всяка спирка прекарва по 2 минути в „айде минете още малко на вътре, има за качване“ няма как да се постигнат.

    Хората ползват маршрутки при точно тези условия, защото наложиха централно от държавата монопол върху маршрутките и разбиха конкуренцията. Примерът с „празен съм“ при 2-3 правостоящи в маршрутката съм го чувал няколко пъти от шофьори. За тях маршрутка с 22-24 (до над 30 в маршрутките за студентски град) пътника е бизнес, не неприятно преживяване.

    А колко пъти съм се жалвал в блога за това, че 76 не спира на спирката ни в Гоце Делчев (понякога дори 2 или 3 поредни автобуса я пропускат)? Дори съм се оплаквал в СКГТ. Ами отказите да ме качат таксита? Отделно спестени антибиотици и здраве.

    Да, личният транспорт е единственият икономически оправдан и надежден в София в момента. Това включва освен автомобил избраният от теб вариант с велосипед, а също и добрия според мен вариант – мотопед. И двата са ми опасни – страх ме е да не ме прегази някой, притеснявам се че ще се изпотя докато отида на работа и че няма къде да оставя съответното превозно средство така, че да не го окрадат.

  9. Gravatar dzver
    16:39:15 ч., 09.05.2007 г.
    9

    btw познаваш ли явлението автобус – мравка?

    Това е автобус, който е избързал с разписанието си и кара с 5 km/h, за да пристигне на крайна спирка на време. С такъв автобус съм пътувал 20 минути между Орлов Мост и Окръжна Болница 🙂 Има часове от деня, в които автобусите са мравки перманентно.

  10. Gravatar zImage
    21:57:29 ч., 09.05.2007 г.
    10

    Ок, в общи линии си изяснихме позициите. Съгласни сме, че транспортът в София е в изключително лошо състояние – лоша и недостатъчна пътна мрежа + лош и недостатъчен обществен транспорт. Основни виновници са общината, държавата и обществената търпимост.

    Това за което не се съгласихме е, че за теб автомобилите са приемливи, а за мен не.

    Да си знаеш, че те считам за лично отговорен (в 1/N степен) за хиляди загубени в задръствания часове, за милионите литри бензин, които изгарят в атмосферата над София ежедневно, за невъзможността ми да се придвижвам нормално из централните софийски улици и тротоари, за екологичния отпечатък от производството на автомобила ти и консумативите за него, както и за всички произлизащи от тези неща последствия.

  11. Gravatar dzver
    01:06:33 ч., 10.05.2007 г.
    11

    Въпрос на сметки – ако автобусите са толкова неефективни, за колкото ги обвинявам, пътник с автобус и такъв с такси вероятно замърсяват съизмеримо с мен.

  12. Gravatar Антония
    01:18:38 ч., 10.05.2007 г.
    12

    Да, ама автобусите не са толкова неефективни, колкото ти се опитваш да ги изкарваш. Колко пъти да ти кажем: пътуваме всекидневно из цяла София и имаме достатъчно добри наблюдения над транспортната обстановка в града. Случките, които ти разказваш, са изключително редки. Не ти бил спрял автобуса на спирката, друг ти бил пътувал с 5 км/ч… Как пък на нас не се случи подобно нещо? Хем имам доста по-голям стаж от тебе по градския транспорт.

    Я кажи пак – колко пари даваш за поддръжка на Реното на месец? Защото си спомням една сума, която спомена на последната ни вечеря… И която е много пъти по-висока от нашите (мои плюс Тотови) разходи за транспорт. И изведнъж се оказва, че личната кола май не било чак толкова изгодно, а?

    И за около 66 път: замърсяването почва с производството на колата ти, продължава с експолатацията и поддръжката, завършва с бракуването й. Превозно средство, което се ползва от хиляди хора на ден, ли е по-правилното решение или бръмчилка за един-единствен човек?

  13. Gravatar Michel
    09:24:54 ч., 10.05.2007 г.
    13

    Всеки ден карам колело, и мога да кажа, че съм съгласен с кмета на Лондон, който каза, че ако има възможност, ще премахне ВСИЧКИ автомобили от града. Всички.

    Автомобилът може да бъде прекрасно превозно средство, за да отидеш понякога с него до друг град, на планина или море.

    Автомобилът се превръща в разрушител на града, ако се използва всеки ден, за да придвижи 1-2 души на разстояние 1-15 км.

    В град като София, обаче – град, предвиден за не повече от 200 до 400 хиляди автомобила – автомобилът се превръща в ужасен бич, защото цифрите отдавна не са 200 хиляди, нито 400 хиляди, а поне 800 хиляди или може би дори милион.

    Алоооу!

    Автомобилистите!

    Чувате ли ме?

    Скоро да сте вървяли пеша или да сте карали колело по улиците на София?!

    Ако не сте, време ви е!

    Огледайте се наоколо, какво правите! Поставете се на мястото на хората, които са избрали да ходят пеша и с колело, не защото не могат да си позволят ОЩЕ ЕДНА кола в този град, а защото НЕ ИСКАТ да го направят!

    Няма място на улицата! Понякога няма дори един свободен метър разстояние покрай тротоара (пардон, покрай плътно паркираните коли до тротоара), което да се използва от нас, колоездачите! Но няма място и на тротоара – всеки квадратен сантиметър от тротоарите, които НЯМАТ ограждащи стълбове, е зает от автомобили, паркирани в хаос, под прав ъгъл, паралелно, най-често с предници, директно подпиращи стените на сградите! Къде да вървим?

    Опитайте да вървите пеша!

    Опитайте да карате колело!

    Въздухът в София е ужасен. Смрад и смрад. Прах. Изгорели газове. Задръствания от сутрин до вечер. Клаксони, рев на мотори, шум, мръсотия. Изнервени нормални хора зад воланите на евтините си – хора, които се опитват да отидат на работа или да се върнат вкъщи. В същото време и много тъпи физиономии, също изнервени, зад воланите на черните си джипове с цена над USD 100’000 и тегло три тона. И, о, да, точно тези джипове са почти винаги празни. Огромни петлитрови мотори, превозващи един човек с тегло 60-80 кг. А имат място за 7 човека поне, плюс 200 кг багаж. Но, не, „аз съм гъзар, аз съм богат, аз се кефя на кинтите си, ще си карам джипа!“.

    Разстояние от 5 км, което се взима в час пик за повече от час.

    1 час? Вярно е. Но пък в комфорта на собствения си автомобил, далеч от „дискомфорта“ на препълнените с автомобили улици, далеч от ходенето пеша по тротоарите или през парка, далеч от карането на колело, далеч от гадния градски транспорт (който аз също не обичам).

    Въдухът е мръсен, казвате вие. Затова да караш колело не е хубаво – вредно е за здравето.

    Тротоарите за задръстени с коли, затова не е хубаво да се ходи пеша.

    Автобусите се бавят в задръствания, затова караме всеки собствена кола?

    Ами замислете се, ако автомобилите бяха по-малко, нямаше ли проблемът с мръсния въздух, проблемът с паркиралите по тротоарите коли и проблемът с бавните автобуси да се подобри?

    Но, не, съседа има кола, и аз ще си взема, да ми е комфортно… И да ни е зле на всички…

    Тъжна картина е София…

    Истината е, че ако не се вземат драстични мерки – забраняване на авмобилите в центъра, адски висока такса за влизане в широкия център на града с автомобил; ако не се построят паркинги ИЗВЪН центъра; ако не се направят велоалеи и не се подобри градският транспорт, ще берем плодовете на нашето безумие съвсем скоро – ще разболеем нашите деца 🙁

    Но докато чакаме мъдрият кмет и мъдрите общинари да направят нещо по въпроса, всеки от нас може да направи своят избор.

    Да излезе на улицата с колело. Пеша. Само не с кола.

    И така да намали с един мотор замърсяването на въздуха, който всички дишаме заедно.

    Утре може да е късно…

    PS За тези, които се страхуват да не се изпотят, ходейки на работата с колело, които се страхуват да не се уморят, да не се изцапат – не се бойте. От повече от 4 години ходя на работа с колело. Още не съм се изпотил или изцапал, и дрехите ми изглеждат чудесно. Най-много да се намокря малко в някой дъжд… А умората е полезна:) My $ 0.02

  14. Gravatar dzver
    10:26:41 ч., 10.05.2007 г.
    14

    michel, по принцип си прав, но имаш неточности. Велосипедите могат да заменят автомобилите 6 месеца годишно за 20-30% от хората, а моделът няма да сработи, ако не се отвори място за тях. Какво ще правят останалите 70-80%? И къде да го дяна това колело, ако дойда на работа с него?

  15. Gravatar Michel
    11:15:23 ч., 10.05.2007 г.
    15

    Поред:

    a) Защо 6 месеца в годината? И, b)защо за 20-30% от хората?

    Защото колело може да се кара само през лятото ли?

    И защото само 20-30% от хората не са инвалиди ли? 😀

    a) Това не е вярно, особено за София. Сега е май месец, на улицата е топло, дъжд вали рядко. Април също беше топло. Дори и март имаше много топли дни. Това е пролетта. Сега да вземем есента – студено става чак през ноември. В най-лошия вариант, това ти дава: март-април-май-юни-юли-август-септември-октомври, или общо: около 8 месеца. Остават само 4 зимни месеца, които могат да са проблемни за някои. Ако си спомним обаче добре, миналата зима всъщност нямаше зима – нямаше сняг, студените дни се брояха на пръстите на двете ръце… и вече е пролет 🙂

    Но нека оставим температурите настрана и да вземем практическата част.

    Аз карам колело и през зимата и през лятото. Разчитам на хубави гуми, на калници, обхващащи добре гумата (за да не пръска кал/вода, ако е мокро или снежно), на предни и задни светлини и „котешки очи“ и… на добро заключване 😉

    Ако караш колело в студените дни, ти трябват и топли, леки дрехи, ръкавици.

    Ако караш колело и вали, ти трябва удобен дъждобран или непромокаемо, леко яке.

    И… това е.

    Всъщност, колело може да се кара през цялата година – холандците го доказват. Там зимите са по-меки (вярно е), но пък през зимата вали много повече, и все пак хорандците карат колела. Защо ние да не можем? 🙂

    b) Всеки може да кара колело, почти всеки на възраст между 10 и 60 (и дори повече) години. (С малки изключения, да.) В Холандия има 16 милиона велосипеда. И 15 милиона жители! Ние да не сме инвалиди, та да се движим само в коли и с чужда помощ, а? 😀

    2. Моделът няма да сработи, ако не се отвори място за тях – да, тук си прав! Тоест, ако те разбирам добре, ако не се отвори място за велосипедите и пешеходците, нали? Е, това е лесно! Големи паркинги извън центъра, велоалеи за всички, забранено паркирането по тротоарите, високи такси за ползване на автомобил в града – и готово 🙂

    3. Къде да го денеш това колело, наистина? 🙂

    Ами, аз работя в малка фирма, и паркирам в офиса, в коридора. Всъщност, в момента сме двама колоездачи в малкия ни екип, и не сме имали проблем досега. Ако станем повече, обаче, проблем може да възникне – проблем с мястото. Тогава вариантът е да се обмислят нещата с работодателя:) Замисли се – колко от новите големи модерни бизнес-сгради си имат ПАРКИНГ (подземен или надземен) – паркинг за СЛУЖИТЕЛИТЕ, които ходят на работа с КОЛА. Ами колелата? Ако паркингът е подземен и охраняем, паркираш си колелото там. Ако нямате такъв, лошо. Но е факт – и се вижда пак – че се мисли само за колите, не и за велосипедистите… 🙁

    Последно… За момента велосипедът е личен избор. Не е лесно да си велосипедист в София. Карането е затруднено от безумния, претоварен трафик. Няма велоалеи. Толерантността на пътя е ниска. Рискова работа, малко.

    Но от друга страна, всеки от нас, който направи този съзнателен избор, ще допринесе за облекчаването на същия този трафик. За по-чист въздух. За по-малко стрес и напрежение. За повече място по тротоарите, за ХОРАТА. А не за колите.

    Аз затова направих избора си.

    И засега ми харесва. Все още ми харесва, след 18-хилядния ми километър по същите тези софийски улици:)

  16. Gravatar Michel
    11:19:30 ч., 10.05.2007 г.
    16

    @zImage:

    Хареса ми мнението ти! Радвам се, че не съм сам този безумен град, и че не съм аз единственият, който вярвам, че колелото е много по-добър избор пред колата и личното „удобство“ – удобството да замърсяваш въздуха и да отнемаш още повече от малкото ни жизнено пространство в този град!

    Браво 🙂

    Ай да вземем един critycal mass да им спретнем на автомобилистите, а? Тези дни? 😉

  17. Gravatar Michel
    11:25:12 ч., 10.05.2007 г.
    17

    @antonia:

    Благодаря за серията преводи по повод задръстванията и как се разрешават тези проблеми в различни големи градове! Беше много интересно четиво и съм благодарен, че отдели от времето си, за да можем да прочетем това! 🙂

  18. Gravatar Антония
    12:12:53 ч., 10.05.2007 г.
    18

    Не мога да кажа, че беше кой знае какво удоволствие да преведа този материал 🙂 Но пък си беше полезно – и като придобиване на знания, и като разпространяване на знания, и като упражнение по позитивно мислене.

  19. Gravatar Michel
    13:01:22 ч., 10.05.2007 г.
    19

    Точно така, и затова ти благодаря! 🙂

  20. Gravatar zImage
    13:50:16 ч., 10.05.2007 г.
    20

    @Michel: И ще пишат после из жълтите вестници „чрез самоотвержените си действия, полицията предотврати незаконна проява“ 🙂 Подозирам, че няма да успеем да съберем crytical mass :-/

  21. Gravatar dzver
    15:11:49 ч., 10.05.2007 г.
    21

    Бе не знам, не е редно да се бутат велосипедисти с пешеходци, автомобили с велосипедисти и автомобили с пешеходци. За да работи модела трябва да си имат отделни пътища.

  22. Gravatar Michel
    16:04:53 ч., 10.05.2007 г.
    22

    @dzver:

    Точно така! Не е редно „…да се бутат велосипедисти с пешеходци, автомобили с велосипедисти и автомобили с пешеходци. За да работи модела трябва да си имат отделни пътища.“! Докато нямаме отделни пътища, е необходимо да сме толерантни!

    1. Автомобили-велосипеди: Тъй като велосипедът е превозно средство, което, при липсата на велоалеи, принадлежи на пътя и споделя същия този път с автомобилите, не ни остава нищо друго, освен да сме толерантни и да се съобразяваме един с друг! Колкото аз имам право с колелото си да съм на пътя, така и ти имаш право на същото с твоята кола. Малко внимание е всичко, което ни е необходимо! 🙂

    2. Автомобили-пешеходци: Колкото до пешеходците, „reclaim back the sidewalks“ („да си върнем тротоарите“) – или казано с прости думи, да забраним паркирането на автомобили по тротоарите, и няма да има никакъв конфликт между автомобили и пешеходци. Пешеходците вървят по пътното платно, защото често това е единственото място, където има макар и малко място за вървене. 😀

    3. Велосипедисти-пешеходци: Тук няма конфликт. Аз не ползвам тротоарите за каране на колело, освен в крайни случаи – когато на пътя няма мято дори и за едно колело. Тогава съм изключително бавен и внимателен. Но пък срещам пешеходци на улиците, които лавират измежду движещи се и паркирали коли… и не ги виня, честно 🙂

    🙂

  23. Gravatar Michel
    16:14:21 ч., 10.05.2007 г.
    23

    @zImage:

    Няма нужда от незаконни действия! Често съм чел, че Crytical Mass се случва да е проява от типа „да задръстим с колела пътя, да блокираме движението, да караме на червено“ и други такива. Това е опит да се покаже че колелото е ЧАСТ ОТ ДВИЖЕНИЕТО. Но в същото време, нека не забравяме, че автомобилът е много по-бърз (стига да има място да развие тази скорост 😉 ) и затова много колела едно след друго = задръстване. Не че сега НЯМА задръствания в София, които се случват и без колела, де 😉 (те сами си ги правят автомбилистите, само че без кауза;-))

    OK, my point is:

    Мислех си за един малък културен Crytical Mass в София, нищо повече от колоездачи, които ще карат заедно БЕЗ ДА НАРУШАВАТ правилата за движение – тоест, червеното на светофара важи и за нас; да не се препречва пътят на автомобилите и градския транспорт; да не се вдига шум и т.н.

    Не знам, дали е възможно, но от известно време си го мисля…

    Такава проява има много повече смисъл, от велошествията, организирани от „За Земята“, например – правят се веднъж годишно; организират се като митинг (а аз не обича митинги); имат малка популярност; и не допринасят с нищо за идеята като че ли – че велосипедът е хубаво, удобно, чисто превозно средство, и че всеки може да кара колело.

    Само велоалеи ни трябват…

    Та си мислех, от известно време такава идея ми се върти, за Crytical Mass, възпитана и готина проява… Без шум, без медии, без нищо. Просто се събираме и караме – както ходя на работа всеки ден, само че повече хора. В индианска нишка дори, нищо, че няма да изглежда масивно… А и ако просто с есъберем и караме заедно, без да пречи на движението, тогава няма нужда от разрешително от общината и полицията – не правим митинг или нещо такова – виж колите на улицата – те са си там всеки ден и карат в огромни скупчвания, и не им трябва разрешително з ацелта!

    🙂

    Вчера карах колело малко, срещнах доста велосипедисти по пътя… Всичко, което ни трябва, е идея, и хора, които да искат да участват! 🙂

    What you think? 🙂

  24. Gravatar Michel
    16:17:08 ч., 10.05.2007 г.
    24

    PS Ето:
    http://www.bluelink.net/index.shtml?x=16327
    …тази година също ще има велошествие на „За Земята“… а и нали вече се говори за велоалеи в общината (дали е сериозно не знам)… но въпреки това, си мисля за нещо по-различно… 🙂

  25. Gravatar Антония
    23:01:08 ч., 10.05.2007 г.
    25

    Велоалеите не са панацея. Казвам го като човек, който едно време ходеше с байк на работа – и успя да си докара тежък срив в имунната система от мръсния въздух над града. Просто трябва да се ограничи броя на автомобилите и това май е единственото възможно решение.

  26. Gravatar zImage
    02:21:40 ч., 11.05.2007 г.
    26

    Ами хайде първо на велошествието, пък след това може и CM 😉

  27. Gravatar Michel
    10:30:12 ч., 11.05.2007 г.
    27

    Айде първо на велошествието…! ОК, deal! 🙂

  28. Gravatar dzver
    12:52:49 ч., 11.05.2007 г.
    28

    Велоалеите могат да минават по маршрут различен от този на автомобилите, поне няколко големи квартала на София позволяват това да се случи.

  29. Gravatar Michel
    16:05:23 ч., 11.05.2007 г.
    29

    Могат, разбира се 🙂

    Стига някой с глава да седне и да ги проектира и да ги направи 😉

    Засега – чакаме… 🙂

Leave a comment