Култ

12 минути и половина грозна истина:

Част от представените похвати сме ги виждали използвани от политически партии. Друга част са характерни за неформални групи като агитки на футболни отбори или фенклубове на актьори. А ми се е случвало да попадам и на работодатели, които се опитват да манипулират персонала по подобен начин. Това, което ме възмущава, е че има хора, които им се връзват!

Коментари

  1. Gravatar lyd
    23:20:07 ч., 07.02.2007 г.
    1

    отричаш всички тези методи като дяволски ли? голяма част от тях са съвсем приемлив начин да преподаваш :)аз ги използвам. предполагам, че ги използват и при обучение на персонал. това са естествени неща, които всеки човек използва съзнателно или несъзнателно за да убеди някого.

    не мога да приема всичко, разбира се, например, втълпяването на чувство за вина, привеждането в хипнотично състояние, ограничаването на достъпа до информация.

    в общи линии мисля, че една част са положителни, а другите можем да обърнем наопаки и да направим положителни, например да помагаме на хората да се освободят от чувството за вина, когато няма за какво да са виновни и да не се оставят да ги манипулират с това, да ги насърчаваме да намират и осмислят повече информация.

  2. Gravatar Антония
    23:47:31 ч., 07.02.2007 г.
    2

    Не отричам методите. А не одобрявам хората, които са твърде глупави и: 1) имат нужда от манипулиране; 2) се поддават на подобно манипулиране.

  3. Gravatar erdtek
    02:18:54 ч., 08.02.2007 г.
    3

    Методите са погрешни, защото използват слабостите на човека за да го манипулират.
    Антония, как така не одобряваш хората, които били твърде глупави? Защо да речем не им покажеш на тези хора къде мислиш, че грешат или не направиш нещо добро за тях. Аз не мисля, че така трябва да се отнсяме с хората. Трябва да помагаме на хората, които имат нужда от помощ, а не да ги манипулираме. Малката истина, която много хора забравят: постъпвай тъка с хората, както искаш те да постъпват с теб.

  4. Gravatar Антония
    02:45:26 ч., 08.02.2007 г.
    4

    erdtek, опитвал ли си се да кажеш на човек, който се поддава на манипулации, „Човеко, тебе те манипулират“? Аз съм правила тази грешка. И съм била обвинявана в завист, глупост, злоба и прочие грехове. Защото хората, които се поддават на манипулация, всъщност разбират само и единствено от манипулация. При тях директният (нормалният) начин за комуникиране просто не важи и ако някой се опита да общува с тях открито – приемат го за заплаха, дотолкова са свикнали с лъжите.

    Пример. Племенницата ми е адски капризна. В детската градина яде всичко, у дома обаче се тръшка и отказва около 85% от храната. Освен това проявява огромно желание да се противопоставя на всеки и всичко. Как родителите й я придумват да яде? Като я манипулират с „Ооо, това колко е вкусно! Обаче е много малко, няма да стигне за всички, значи няма да дадем на Теда, ще си го пазим за нас“. И тя лапва въдичката, нахвърля се на ‘забранената’ храна. А ако й кажеш в прав текст „Теда, манджичката е много вкусна, ти вече си я опитвала преди време, помниш ли, и много ти хареса“, тя те гледа с недоверие и си мисли, че я лъжеш.

    Изключително неправилно е да се подхожда така към детето. Според мен. Би трябвало да се намери друг начин да се интерактира с нея, за да не я превърнат собствените й родители в лесен за манипулиране човек. Обаче на всички им е по-лесно така и май-май не се замислят… И тъй като Теда е детенце и е някак естествено, че се поддава на лъжите, то за възрастните извинение няма.

    Та да се върнем на моето ‘неодобрение’: това, че не харесвам глупави хора, не означава, че ги наранявам или използвам. Просто се стремя да съм максимално далече от тях, за да не пострадам от тяхната глупост. Постъпвам с тях точно така, както искам да постъпват с мен, т.е. аз бягам от тях, моля, ако може, и те да не се доближават. Нямам сила да правя добро насила – ако човек не осъзнае сам грешките си и не се постарае да ги поправи, как бих могла аз да му отворя очите или да му налея разум в главата?

  5. Gravatar mapto
    10:31:13 ч., 08.02.2007 г.
    5

    Да, това, което казваш за малката Теда е така – по този начин родителите и наистина я водят към това да бъде лесно манипулируема. А малките деца много лесно попиват.

    Всъщност не само малките деца, но и по-младите хора по-лесно могат да бъдат променени. Затова аз си мисля, че си заслужава усилието човек да се опита да им отвори очите. Но мисля всички ще се съгласите, че това не става с думите „теб те манипулират“, а с не толкова лични констатации и много търпение. Един вид да им се показват алтернативите и да се питат за нещата в които вярват сляпо. От личен опит знам, че когато са ме хващали в грешка може и да не съм си признавал на място, но след това съм се замислял за това.

    Не е ли прекрасен света 😀

  6. Gravatar Дончо
    11:03:36 ч., 08.02.2007 г.
    6

    Абсолютно съм съгласен с Антония по-горе. Тази методика спрямо детето си е чиста проба манипулация и изгражда човек, който се поддава лесно на манипулация, и всъщност може да бъде убеден само чрез манипулация.

    Много по-лесно би било да я оставят гладна и да и гледат сеира (за ужас на баби и дедОвци). Ние така постъпваме с Ангел. Когато не ще да яде – ами просто не яде. Да видим докъде ще стигне ината. И детето си няма проблеми с яденео от ранна детска възраст – той си определя порцията. Дори е забавно да отчиташ кога е в „ящен период“ (т.е. яде повече от майка си) и кога не му се яде.

    Разбира се, ако не яде, няма и сладки работи, нали така 😉 ? Правилото е много просто – десерт има само след ядене. И поне при нас работи.

  7. Gravatar Теодор
    11:22:20 ч., 08.02.2007 г.
    7

    Ужас! Бях преди време на годеж в една протестантска църква. Половината от нещата от филмчето + отвратително много деца там.
    След това ни наобиколиха мен и приятелката ми да ни обяснят за исус… пф

  8. Gravatar Антония
    13:15:13 ч., 08.02.2007 г.
    8

    @Дончо: my point exactly!

    @Теодор: познай защо имам проблем с религиите 🙂

    @mapto: проблемът е, че не съм вече на 20 години и много, ама много ценя времето си 🙂 Звучи егоистично, знам, нали непрекъснато ни учат, че трябва да помагаме на другите. Обаче замисли се: защо НИЕ никога не сме в категорията на хората, на които помагат? Защо все сме от групата на помагачите?

  9. Gravatar nedman
    13:52:00 ч., 08.02.2007 г.
    9

    Ех, Теодоре, Теодоре..
    какво правиш в църква като не искаш да ти говорят за Исус 🙂

  10. Gravatar nedman
    13:59:48 ч., 08.02.2007 г.
    10

    mapto: няма начин да не манипулираш детето по един или друг начин; това че го манипулираш не означава, че ще израстне по-глупаво, даже напротив, по-добре ти да го манипулираш (отколкото някой друг), а с времето то се научава и се усеща
    Най-много ми харесва прекия подход на Дончо, но съм сигурен че и той ползва манипулации от време на време

  11. Gravatar erdtek
    15:48:57 ч., 08.02.2007 г.
    11

    Антония, досега не съм се опитвал да предпазя някой от манипулация. Както казваш сигурно е не е толкова лесно и наистина не става на сила. Нищо в тоя живот не е истинско ако става на сила. Мисля, че е много важно свободния избор на човека (сега може да кажете, че няма такова нещо, но под това имам предвид човека да слуша себе си, сърцето си). Не знам как може да се постъпва в ситуация където виждаш манипулация, единия вариант е може би да се показват алтернативите както казва марто, но вярвам, че е добре ако можем да помогнем да помогнем.
    Също за помагането, ами ако си представим един свят където никой не помага на другия. Тогава няма кой ни помогне. Все някой трябва да помага и на другите. А колкото повече помагаме на другите, ще събудим у тях чувството, че е добре и те да помагат и така и те ще помагат. Чуството да помагаш е великолепно (представете си майка и дете например) и вярвам, че колкото повече се раздаваш, толкова повеще и ще получаваш. Естествено има моменти, в които не виждаме реакции от отсрешната страна, но това не означава, че това което сме направили не е добре.

    Теодоре, идеите които стоят зад Исус са добри и полезни, но явно начина по които хората са ти ги поднесли не е бил добър. До колкото разбирам те са ви „изплашили“. А проблеми с религиите има, защото всеки „вярващ“ си мисли, че е прав, но не допуска, че и „невярващия“ може да е прав. Според мен няма значение дали „вярваш“ или „не вярваш“, най-важното е да обичаш другите хора, независимо какви са те. Но всеки си намира пътя към любовта. Всички го търсят 🙂

  12. Gravatar mapto
    20:53:52 ч., 09.02.2007 г.
    12

    Харесва ми, че темата се измести за манипулацията на децата. Така някак си не ми е неудобно да говоря за това. Както казва nedman при децата е някак си неизбежно. При въздастните хора пък ми се струва обидно и за двете страни. Но пък в крайна сметка става дума за едно и също нещо.

    Антония: Със сигурност знам, че ще ме разбереш: Аз през цялото време се чувствам като човек на който разни хора и събития му помагат. Например днес бакшишите (в комбинация с една статия на Нешънъл Джеографик за Нигерия) ми помогнаха да се замисля, че моето бързане е страшно повърхностно, в сравнение с това, което се случва през цялото време по света.

    Съгласен съм и с нещо, което ти не каза толкова директно: може би дължа това на факта, че 20тата ми годишнина не е толкова далеч от гърба ми. Но дали това не е по-скоро нещо в главите ни, отколкото въпрос на физическа възраст?

Leave a comment